Útok na ty nejzranitelnější, tak by se dala definovat reklama na Facebooku, podle nedávné australské studie. Jste na Facebooku, projíždíte, co je nového a z ničeho nic se na vás valí jedna reklama na alkohol a hazard za druhou. Pokud máte problém s alkoholem nebo sázením, tak tohle není ideální scénář. Firmy s alkoholem a hazardem moc dobře vědí, kdo je jejich “nejvěrnější” zákazník. Je to ale tak jednoznačné?
Reklamy, ze kterých se nevymotáte
V rámci výzkumu účastníci sledovali, jak Facebook zaměřuje reklamy přímo na uživatele. Studie sice pracovala s menším vzorkem lidí, nicméně ukázala poměrně zásadní věc. Jakmile algoritmus pozná, že jste potenciálně “zranitelní“, tak vás s těmito reklamami nenechá na pokoji. Jeden z účastníků, který se snažil přestat se sázením, dostával jednu reklamu na hazard za druhou a to i přesto, že si nastavil blokování takového obsahu. Není to paradox? Snažíte se uniknout a Facebook vás naopak táhne zpátky.
Vedoucí studie, Dr. Giselle Newton, říká, že jde jen o “špičku ledovce“. Firmy využívají data uživatelů k preciznímu cílení a přesně vědí, kdy a na koho reklamy cílit. Martin Thomas z Aliance pro reformu hazardu apeluje na vládu, aby začala jednat. “Zranitelní by neměli být neustále bombardováni reklamami na alkohol a hazard“. Prohlásil Thomas.
Každá mince má dvě strany
Abychom byli fér, je potřeba dodat, že ne všichni provozovatelé hazardu míří reklamy na zranitelné skupiny. Pro mnohé je cílem přilákat ty, kdo už o jejich produkty projevili zájem. Facebook totiž ukazuje reklamy podle toho, jak uživatelé interagují s obsahem, sledují stránky, lajkují příspěvky a komentují. Tedy to, že někdo uvidí reklamu na hazard, je často odrazem jeho vlastní aktivity a zájmů, nikoli záměrně cílenou strategií na nejzranitelnější jedince.
Facebook také nabízí nástroje na skrytí reklam na hazard a alkohol. Kdokoli si může upravit své reklamní preference a třeba zcela skrýt reklamy na návykové produkty. Uživatelé tak mají možnost udržet si kontrolu nad tím, co se jim na sociálních sítích zobrazuje. Ovšem pokud i přes tyto kroky stále vidíme reklamy, které jsme zablokovali, pak je něco opravdu špatně.
Je na čase zakročit?
Celý výzkum tak opět otevírá zásadní otázku. Jak daleko můžeme nechat cílenou reklamu zajít, zejména když jde o produkty s rizikem vzniku závislosti? Mají lidé dostatečné povědomí o tom, že si cílenou reklamu mohou do jisté míry sami upravit? A funguje vůbec tento nástroj tak, jak by měl? Studie vyvolává mnoho otázek, kterými se nejen hazardní trh bude muset zabývat.