Systémy digitalizace stavebního řízení v České republice, které měly zjednodušit a zrychlit stavební procesy, po dvou měsících od spuštění čelí objektivním potížím a způsobují spíše chaos. I když vicepremiér Ivan Bartoš tvrdí, že projekt je obtížné hodnotit, mnoho škol, které využily letní prázdniny k rekonstrukcím, čeká na kolaudační rozhodnutí. Stihnou otevřít?
Obavy narůstají po celé republice
„Měli jsme všechno připravené, ale teď záleží jen na tom, kdy dostaneme razítko. A to zatím nevíme,“ říká ředitel školy Jakub Šedivý. Škola sice počítala se zpožděním, ale nejistota ohledně oficiálního otevření narůstá.
V Brně se s podobným problémem potýká i soukromá škola Geek, která měla v plánu vyučovat ve třídách po rekonstrukci. Spoluzakladatelka školy Veronika Morongová popisuje, jak stavební úřad nedodržel lhůty pro vyřízení a neustále vyžadoval další dokumenty. Pokud škola neotevře včas, může přijít o dotace a bohužel také o žáky.
Podle Ministerstva školství celkem 17 škol požádalo o posunutí začátku školního roku právě kvůli nedokončeným rekonstrukcím a potížím s kolaudací.
Problémy digitalizace stavebního řízení v číslech
Podle údajů České školní inspekce byla do letošního léta v rekonstrukci každá desátá škola. To ukazuje na široký rozsah problému, ze kterého se Ivan Bartoš snaží vymluvit. Pokud by systém digitalizace fungoval bez potíží, většina škol by nyní byla připravena na nový školní rok. Bohužel nedostatečná příprava a nevydařené zavedení nového systému ohrožují plynulý začátek školního roku pro tisíce žáků.
Školy každý den čekají na zelenou, aby mohly děti přivítat v nových prostorách. Zatímco rodiče jsou nervózní, ratolesti možná čeká prodloužení prázdnin.