Radnice španělského hlavního města Madridu nedávno oznámila, že do konce října zakáže provoz elektrických koloběžek ve svých ulicích. Rozhodnutí přichází poté, co tři firmy, které koloběžky půjčují, nesplnily podmínky dohodnuté s radnicí. Zejména se ukázalo, že nedostatečně chránily bezpečnost chodců a nedokázaly zabránit jízdám v zakázaných zónách a na chodnících.
Zákaz se týká společností Lime, Wind a Voi a budou muset do 72 hodin odstranit všechny své koloběžky z ulic Madridu. Radnice uvedla, že firmy nedostatečně informovaly o pravidlech používání a loni rozmístily koloběžky bez oficiálního povolení. Incident, kdy v metru vybuchla baterie jedné z koloběžek, také přispěl k tomuto rozhodnutí.
Otázkou je, zda něco podobného může potkat i Česko, kde jsou elektrické koloběžky stále rozšířenější. Problémy s bezohledností jezdců a parkováním koloběžek na chodnících jsou známé i u nás. Radnice Prahy 2 dokonce loni uspořádala průzkum, ve kterém tři čtvrtiny obyvatel vyjádřily nesouhlas s provozem sdílených koloběžek v ulicích.
Zástupci firem v Česku se snaží své klienty vést k ohleduplnosti a bezpečnosti. Například společnost Lime zdůrazůje klientům, aby se řídili pravidly silničního provozu. Je však důležité najít vyvážený přístup, který by umožnil koloběžkám fungovat, ale zároveň chránil bezpečnost chodců. Radnice Madridu se rozhodly pro radikální řešení a koloběžky zcela zakázaly. Jde o silný signál, že problém je třeba řešit. Zda by podobný krok uvítali lidé v Česku, ukáže až čas.