Irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) udělil společnosti Meta mastnou pokutu ve výši 251 milionů eur (přes 6,3 miliardy korun) za únik dat z roku 2018. Tehdy se osobní údaje více než půl miliardy uživatelů volně objevily na internetu – telefonní čísla, e-maily a další citlivé informace. Jak Meta reagovala? Zpočátku mlčela a vykrucovala se.
Proč tak vysoká pokuta?
Evropská regulace známá jako GDPR mluví jasně společnosti mají povinnost být transparentní, informovat uživatele a nakládat s daty podle přísných pravidel, zejména při jejich využití k cílené reklamě. Meta v tomto ohledu selhala a tohle je jen další díl do skládačky. Celkem už Meta nasbírala od DPC pokuty ve výši 1,3 miliardy eur. Evropské úřady tím vysílají jasný vzkaz, že ochranu soukromí berou vážně.
Dotkne se to i České republiky?
Ano. I v Česku je GDPR platné od roku 2018 a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) má také pravomoc udělovat pokuty za porušení pravidel. Pro uživatele to znamená jedno. Jejich data mají velkou hodnotu, a je třeba s nimi nakládat opatrně. Pozitivní je, že povědomí o ochraně soukromí v Česku roste a spolu s ním i ostražitost.
Co bude dál?
Meta se pravděpodobně proti rozhodnutí odvolá. Pokud však soud pokutu potvrdí, bude to pro firmu další tvrdá rána. Její obchodní model, založený na cílené reklamě, bude pod stále větším tlakem. Navíc se ukazuje, že ochrana soukromí v digitálním světě bude čím dál náročnější. Zkrátka, data jsou novým zlatem a kdo s nimi nezachází podle pravidel, ten za to zaplatí.