NASA vydala zásadní rozhodnutí pro dvojici astronautů Suni Williams a Butche Wilmorea. Jejich mise na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) opět prodlouží. Kvůli přetrvávajícím problémům s kosmickou lodí Starliner od společnosti Boeing, se oba astronauti vrátí na Zemi až v roce 2025 na palubě kapsle Crew Dragon od SpaceX.
zdroj: x.com
Starliner a řada technických selhání
Boeing, který je jeden z největších hráčů leteckého a kosmického průmyslu vykazuje pravidelné problémy. A bohužel ani Starliner není výjimkou. V roce 2014 NASA uzavřela smlouvu s Boeingem na vývoj Starlineru. Ten měl zajišťovat dopravu astronautů na ISS. I když spuštění předcházel mnohaletý vývoj a investice ve výši až 4,2 miliardy dolarů, Starliner narazil na závažné technické problémy. Patří mezi ně vadný software, nebezpečné hořlavé materiály, zaseknuté ventily a nedostatečně silné padákové systémy.
Nejnovější z těchto problémů byly nefunkční motory, které selhaly těsně před tím, než Starliner spolu s astronauty úspěšně dokoval k ISS. NASA inženýři nedokázali přesně určit, proč k selhání došlo. A to pochopitelně vzbudilo velké obavy o návrat astronautů na Zemi.
SpaxeX pomůže NASA pomocí kapsle Crew Dragon
NASA se proto obrátila na SpaceX, firmu vedenou Elonem Muskem, která už roky spolupracuje na transportu astronautů na ISS. Kapsle Crew Dragon se osvědčila jako spolehlivý a bezpečný dopravní prostředek. Astronauti Suni Williams a Butch Wilmore se proto vrátí na Zemi na palubě Crew Dragon začátkem roku 2025. O tom, jak si posádka krátí dlouhé chvíle se můžete dočíst v dřívějším článku.
Rozhodnutí se opírá o důkladnou analýzu rizik, ve kterých Boeing neobstál. Administrátor NASA Bill Nelson zdůraznil, že bezpečnost posádky je prioritou, a proto bylo nutné zvolit spolehlivější možnost.
Boeing si kazí reputaci
Taková chyba je další ranou pro Boeing, jehož reputace byla v posledních letech silně poškozena. Vedle problémů se Starlinerem se Boeing potýkal i s krizí svého komerčního letounu 737 Max, který zaznamenal dva vážné incidenty. Takové neúspěchy vedly k výměně vedení společnosti, kdy na pozici generálního ředitele nastoupil Kelly Ortberg.
Starliner, který měl být stěžejním projektem pro Boeing, místo slávy způsobil společnosti ztráty ve výši 1,6 miliardy dolarů. Pokud NASA bude požadovat další testovací let s lidskou posádkou, mohlo by to stát Boeing stovky milionů dolarů navíc.