Severní Irsko zůstává poslední oblastí v rámci Britských ostrovů, kde chybí moderní právní úprava hazardu a to už od příchodu internetu. Proto skupina All-Party Group (APG), která se zaměřuje na ochranu před škodlivými dopady hazardu, nyní apeluje na britský Westminster, aby podnikl kroky k přísnějšímu omezení reklamy na hazardní hry.
Irsko jako inspirace
Předseda APG, Philip McGuigan, ve svém nedávném projevu pochválil zákon o reformě hazardu, který byl přijatý v Irské republice. Irská reforma zahrnuje například zákaz vysílání reklam na hazard mezi 5:30 a 21:00 a faktický zákaz obsahu na sociálních sítích spojeného s hazardem. Opatření má chránit především děti a osoby ohrožené závislostí na hazardu.
“Tento zákon je první komplexní úpravou hazardního práva v jižním Irsku za téměř sedmdesát let,“ řekl McGuigan. Dodal, že nová legislativa zakazuje nejen reklamy, které by mohly být atraktivní pro děti, ale i hazardní oblečení a reklamní předměty zaměřené na mladistvé a děti.
Naléhání na Westminster
Místopředseda APG, Robbie Butler, uvedl, že Severní Irsko se nyní ocitlo tak trochu v osamocení. “Severní Irsko jako jediná jurisdikce na Britských ostrovech nemá žádné nové zákony ohledně hazardu,“ vysvětlil. Zdůraznil také, že i když v tomto volebním období není dost času na přijetí komplexního zákona o hazardu, může Westminster aspoň využít své pravomoci k ochraně veřejnosti před dopady hazardních reklam.
“Vláda má pravomoc zavést podobná omezení hazardních reklam jako v Irské republice. Tím bychom ochránili naše děti před neustálou záplavou reklam během sportovních přenosů a zabránilo by se cíleným reklamám na sociálních sítích pro osoby závislé na hazardu,“ dodal Butler.
Mladí vystaveni nadměrné reklamě na hazard
Tlak na reformu hazardních reklam podporují také akademické studie. Výzkum Maynooth University a Ulster University ukázal, že mladí lidé jsou výrazně vystaveni reklamám na hazard prostřednictvím sportovních přenosů a sociálních médií. Další výzkum z Bristolské univerzity navíc ukázal, že na začátku fotbalové sezóny Premier League vzrostl počet reklam na sázky až třikrát.
Pokud by Severní Irsko přijalo podobné zákony jako jiné oblasti Britských ostrovů, mohlo by to pomoci ke snížení míry vystavení mladých lidí hazardnímu marketingu a snížit riziko závislosti u ohrožených skupin, a to je pro APG zásadní. Pro provozovatele by sice nové regulace znamenaly další administrativní zátěž, nicméně zaměřování reklamy na mladistvé je i bez těchto opatření eticky sporné.