Podle Švédského národního kontrolního úřadu (SNAO) není dohled nad hazardním trhem ve Švédsku dostatečně účinný. Zpráva kritizuje zejména nedostatek kontrol a slabé plánování, které podkopává důvěru celého systému. Jak ukazuje závěr auditu, švédské úřady nesplňují očekávání stanovená vládou a parlamentem.
Chybí rizikové analýzy a důsledné kontroly
Abychom lépe porozuměli kontextu, tak v roce 2019 švédský hazardní trh prošel poměrně velkou změnou, kdy byl zaveden licenční systém. Ten měl zajistit, aby většina hazardních her byla pod veřejnou kontrolou. Tím chtěl stát zajistit, jak ochranu hráčů, tak i příjmy do státní kasy. Hlavním předpokladem bylo nasměrovat hráče k licencovaným provozovatelům, kteří dodržují dané předpisy. A právě dohled nad licencovanými i nelicencovanými subjekty byl klíčovým prvkem celé reformy, nicméně v posledních letech je kontrolní činnost podstatně omezená.
Podle zprávy SNAO je jedním z hlavních problémů zejména nedostatek inspekcí a nedostatečně podložené výběry společností určených k dohledu. Švédský úřad pro hazard navíc také nedůsledně kontroluje, zda společnosti opravily zjištěné nedostatky. Takové zprávy samozřejmě podrývají celkově důvěru v systém.
Omezený dohled nad nelicencovaným hazardem
Nelze přehlédnout, že nelicencovaný hazard představuje riziko pro celý licenční systém. Nicméně SNAO také uznává, že možnosti švédského úřadu zasahovat proti nelegálním provozovatelům jsou v praxi omezené a to i kvůli nedostatkům v samotném zákoně o hazardu. Tento problém byl sice již několikrát zmíněn, ovšem vláda doposud nepřijala žádná potřebná opatření k jeho řešení.
Další z důvodů nedostatečného dohledu je fakt, že úřad dal přednost jiným úkolům, jako je například zpracovávání žádostí o licence, spolu s dalšími vládními zadání. Tyto úkoly stále přibývaly, aniž by byl úřadu přidělen dostatek prostředků pro jejich efektivní zvládnutí. A opět, vláda o této situaci věděla, ale dosud nepodnikla kroky k její nápravě. Situace tak rozhodně není černobílá a řešení se nachází tak trochu někde na půl cesty od každého.
Pozitivní změny
Aby nebylo vše pouze negativní, tak i navzdory výše uvedeným problémům dosáhl švédský úřad v mnoha oblastech pokroku. Například vytvořil vhodné procesy pro dohled a řešení střetů zájmů, i když mu stále chybí systematické sledování výsledků kontrol. Takže úřad neví, zda společnosti skutečně odstranily zjištěné nedostatky a nemůže tak posoudit efektivitu svých inspekcí.
Důležité je také zmínit, že zákon o hazardu byl navržen jako rámcový zákon, a to proto, aby mohl reagovat na rychle se vyvíjející trh hazardu. Na základě toho vláda provedla už několik změn, aby posílila pravomoci úřadu. To SNAO hodnotí jako pozitivní krok. Přesto je však potřeba pokračovat v monitorování a případném dalším vývoji pravidel, aby úřad měl dostatečné nástroje k účinnému dohledu.
Více na: www.europeangaming.eu