S rostoucí oblibou esportu rychle rostou také sázky na počítačové hry. Nejvíce se sází na FIFU, ve světě vedou CS:GO, League of Legends a Dota 2.
Při viditelné nadvládě fotbalu, hokeje či tenisu se to může zdát nečekané, ale v sázkové kanceláři Fortuna, dvojce tuzemského trhu po Tipsportu, jsou počítačové hry už čtvrtým až pátým nejsázenějším odvětvím sportu. A to navzdory tomu, že někteří lidé stále esport odmítají mezi sporty vůbec řadit.
Právě ve Fortuně se na esport sází nejčastěji.
Na rozdíl od ostatních zemí jsou u českých sázkařů populární zápasy připomínající klasický sport – tedy hrané prostřednictvím herních simulátorů typu FIFA, NHL nebo NBA.
„Mají nejblíže k normálním sportům a mohou být do určité míry pozitivně vnímány i těmi, kdo dlouhodobě sází třeba na fotbal,“ uvažuje Dominik Dlouhý, specialista na esport Fortuny.
Zápasy na herních simulátorech se hrají prakticky nepřetržitě a kdykoliv je možné na ně sázet, což může být dalším důvodem toho, že se na počítačový fotbal, hokej či basket v tuzemsku sází až desetkrát víc než na „střílečky“. Na ty se sází především v rámci vyhlášených turnajů, které mezi sebou mají jisté časové odstupy.
Přesto ve světě klasické esportové hry, jako je CS:GO, League of Legends nebo Dota 2, v sázení dominují.
Čeští esportoví sázkaři zatím preferují hlavně FIFU, ve světě se ale nejvíce sází na klasické esportové hry, jako je CS:GO, League of Legends nebo Dota 2.
DOMINIK DLOUHÝ, SPECIALISTA NA ESPORT, FORTUNA
U Tipsportu zaujímá esport až šesté místo, ale z pohledu tempa, jakým narůstají sázky na jednotlivá odvětí, je nejrychleji rostoucím sportem. V porovnání prvního pololetí let 2022 a 2023 se na něj letos sázelo o 70 % více.
„Byznysově dává esport smysl. Potenciál sportovních sázkařů je v České republice možná na vrcholu a směr, kterým bychom se mohli rozvíjet, je právě esport. I když je to samozřejmě trochu jiná cílovka,“ říká Jiří Hadrava z Tipsportu.
Za rok přijme Tipsport sázky na esport v řádech miliard korun, stejně jako Fortuna.
Jedničkou je ale pro české sázkaře stále fotbal, který sázkovkám tvoří polovinu byznysu, následují hokej, tenis a basketbal.
Vsaďte si na výsledek mapy nebo počet headshotů
Na co se vlastně dá v esportu sázet?
Stejně jako u klasických sportů se ani tady nesází pouze na konečný výsledek utkání. Ale musíte mít alespoň základní znalost o jednotlivých hrách, abyste porozuměli, co je v nabídce sázkových kanceláří.
V CS:GO a League of Legends je polovina veškerých sázek vsazena na výherce určité mapy, což je něco jako dílčí stav zápasu. Až na druhém místě (27 % sázek) jde o výherce celého zápasu. Třetí nejčastěji sázenou výzvou je sázka na hendikep (13 %), sází se také na počet killů na mapu či na hráče nebo headshotů, přesný výsledek zápasu nebo scoring first-bloodu, což jsou speciální situace nastávající ve hře.
U virtuálních simulátorů (FIFA, NBA, NHL) je detailní skladba sázek prakticky identická se sporty, které reprezentují.
Žebříček nejsázenějších esportů v ČR
- FIFA
- Counter-Strike
- League of Legends
- Dota 2
Zdroj: Fortuna
Asi nepřekvapí, že na esport obecně sázejí hlavně mladí. Věková kategorie 18–25 let preferuje střílečky, MOBA či strategické hry, zkrátka klasické esportové tituly, herní simulátory jsou pak atraktivní spíš pro starší sázkaře (25–35 let). Kombinace obojího víceméně neexistuje. Stejně tak je z pohledu statistiky v podstatě raritou ten, kdo v sázení kombinuje esport se sporty opravdovými.
Sázení není hra na náhodu
Když jde tenista na kurt k dalšímu těžkému zápasu hned druhý den poté, co absolvoval pětisetovou bitvu v extrémním horku, nebo je dvorní střelec fotbalového týmu totálně z formy, bookmaker sázkové kanceláře to ví. Stejně jako to ví zkušený sázkař.
Co víme o fyzickém stavu, či dokonce psychickém rozpoložení esporťáka?
„Ano, v tomto je možná esport méně čitelný. V principu jde ale o to, že ty informace jsou pořád stejně dostupné pro bookmakera i pro sázkaře. Takže pro koho je tato horší čitelnost aktuální situace nevýhodou?“ uvažuje Dominik Dlouhý z Fortuny.
Připouští, že esport je v terminologii sázkové kanceláře v porovnání s ostatními sporty více riskantní. Utkání mají těžko předvídatelné zvraty, častější jsou překvapení.
Podle Adama Srba ze sázkové kanceláře Betano je každá esportová hra vlastně jiný sport, protože každá má vlastní pravidla, a je tedy těžké mluvit o esportech jako o celku.
Na druhou stranu ale mají i společné prvky. „Během kola nebo mapy se děje tolik důležitých věcí, které mohou mít velký vliv na konečný výsledek. Jedno ukliknutí může způsobit velkou ztrátu, či dokonce vaši prohru. Všechna tato rozhodnutí, která se dělají během několika sekund, činí esporty obecně těžko předvídatelné.“ Míní, že obvykle sice vyhrávají lepší týmy, ale také on připouští, že se v esportech děje více překvapení než třeba v hokeji či ve fotbale.
Jestliže u sázení na fotbal, tenis nebo hokej platí, že zkušení sázkaři mají skvělé informace o aktuální formě hráčů a stejně tak znají další okolnosti, které by mohly mít na výsledek zápasu vliv, při sázení na esport je potřeba mít dokonalé znalosti prostředí ještě o poznání vyšší.
Zůstane esport čistý?
A jak je to u esportu s „cinklými“ sázkami? Existují?
I v tomto ohledu esport věrně kopíruje prostředí reálných sportů. V nich se sportovci, například tenisté nebo bojovníci MMA, účastí na turnaji zavazují k tomu, že budou férovými prostředky usilovat o co nejlepší umístění. Pokud vznikne podezření, že zápas ze zištných důvodů prohráli, mají v každém případě problém s pořadatelem turnaje. „Poškodí si reputaci, pořadatelé si budou rozmýšlet, zda takového hráče na turnaj zvát, a my jako sázková kancelář si pochopitelně rozmyslíme, zda na jeho zápasy budeme vypisovat kurzy,“ říká Dlouhý.
Kolik se sází na esport
- Za rok se v ČR na esporty prosází částka v řádech miliard korun.
- Nejsázenějším zápasem v historii bylo prozatím finále CS:GO turnaje ESL Cologne 2022, na které bylo vsazeno v řádech desítek milionů korun v předzápasových i live sázkách.
- PRO POROVNÁNÍ: Na MS v hokeji 2023 bylo vsazeno přes jednu miliardu korun, na MS ve fotbale 2022 v Kataru přesáhl objem přijatých sázek dvě miliardy korun.
Zdroj: Tipsport
Lukáš Pleskot z České asociace esportu ale upozorňuje, že jistá specifika v prostředí počítačových her přece jen existují. „Významné pravomoci si ponechávají vydavatelé her, což je logické, protože k hrám vlastní veškerá práva. Někteří například dlouhodobě omezují partnerství organizátorů turnajů se sázkovými kancelářemi. Mezi takové vydavatele patří třeba Riot Games či EA Sports.“
Co umí statistiky
Také esport už má za sebou odhalení či podezření na ovlivňování výsledků motivované sázením. Je to logické, protože kde se točí peníze, tam se podvádí.
A v esportu se točí hodně peněz. „Nečekaným výsledkům“ rodícím se v prostředí počítačových her se dá ale docela dobře předcházet mechanismy založenými na sběru a analýze obrovského množství dat. Přední hráči esportové scény jsou prakticky neustále monitorováni, jejich hraní je popisováno čísly. V podstatě jakákoliv výraznější odchylka od normálu nebo předpokládaného vývoje je v analýzách viditelná. Na majitelích esportových týmů, pořadatelích turnajů a na sázkových kancelářích pak zůstává zvážení, proč k výkyvu výkonnosti došlo.
Zdroj článku: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/sport-esport-uz-vyrabi-miliardy-sazkovym-kancelarim-236192